Kirjoittaminen on jäänyt useammalta kuukaudelta. Aloitin tämän blogin vartavasten ulkomaan työssäoppimisen ajaksi, mutta olin jo aikaisemmin miettinyt, että olisi kiva aloittaa oma blogi. Julkinen päiväkirja ja valokuva-albumi toisin sanoen. Päätinpä sitten, että jatkan tähän samaan pohjaan elämästäni kirjoittamista ja olla hitusen aktiivisempi bloggaaja tästä eteenpäin. Pieni uudenvuoden lupaus.
Sain lukukauden lopuksi tehtyä koululle raportin työssäoppimisestani. Ja kun täällä hiljaiseloa on ollut, päätin postata samaisen tekstin myös tänne, hieman kuvia vain muutellen. Muutamia samoja kuvia löytyy, mitä olen jo käyttänyt Foro Shakespearen teatterista kirjoittaessani. Fanz Mayerin museosta en Meksikossa ollessani vielä ehtinyt mitään kertoa, joten työssäoppimisestani siellä tulee tässä infoa..
Työssäoppiminen Meksikossa
Tein molemmat työssäoppimiseni
Meksikon pääkaupungissa Mexico Cityssä. Itselleni kokemus ei ollut
suuri kulttuurishokki, sillä olen käynyt maassa jo kuusi kertaa
aiemmin ja lapsena asunut siellä kaksi kertaa vuoden verran. Isäni
on Mexico Citystä kotoisin ja äitinikin on asunut Meksikossa monta
kertaa. Citystä siis löytyi sukulaisia ja tuttavia, joista sain
hyvän tukiverkoston.
Päätin lähteä Meksikoon, koska
halusin luoda syvempää kosketusta toiseen kotimaahani ja oppia
espanjan kielen kunnolla. Aina olen vain käynyt siellä perheen
turvin, nyt lähdin yksin. Kun lähdin ensimmäistä kertaa
teatterille asunnoltani tajusin metrossa istuessani, että en ole
ikinä yksin liikkunut Meksikossa. Tuli outo tunne, vähän
pelottavakin, mutta eniten se tuntui ihanalta. Pääsin aloittamaan
oman historiani Mexico Cityn arjessa.
Ensi alkuun kielitaitoni oli aika
ruosteessa, mutta loppureissusta espanja tuli jo aivan luonnostaan.
Mitä nyt välillä piti esittää pantomiimina, että sai asiansa
sanotuksi. Teatterilla ja museolla opin valtavasti sanoja
työtehtäviin liittyen, pikkuhiljaa kyselin mikä minkäkin esineen
tai asian nimi on. Ihmiset olivat kuitenkin ihanan ymmärtäväisiä
ja kärsivällisiä kertoessaan viidennen kerran mikä vasara on
espanjaksi.
Opiskelen huonekalurestaurointia, mutta
tein osan työssäoppimisestani teatterille oppiakseni enemmän
lavasteiden teosta. Myös lavastaminen kiinnostaa minua ammattina.
 |
Sopimuspapereita allekirjoittamassa. |
 |
Teatterista kuvaa. |
Pääsin siis tekemään
työssäoppimiseni Foro Shakespeare -nimiseen teatteriin, joka
sijaitsee Roman kaupunginosassa. Kaupunginosat Roma ja Condesa ovat
nyt Mexico Cityn trendialueita, joten näin ollen myös teatterilla
oli todella paljon hälinää ja tapahtumaa.
 |
Näkymä edestäpäin. |
 |
Cafe Lorenzo ja Guerra näytelmän posteri. |
 |
Teatterilla oli monia upeita esityksiä! Olen otettu kun niin montaa
pääsin ihastelemaan. Surrealismo on kärki kolmikossa. |
Foro Shakespearessa on yksi iso
näyttämö, jonne mahtuu noin 200 katsojaa. Teatterista löytyy myös
neljä pienempää näyttämöä, joihin mahtuu keskimäärin 20-35
henkeä riippuen siitä kuinka istuimet on aseteltu. Teatteri on
rakennettu kahden kerrostalon tiloihin, joka on vaatinunt vanhojen
seinien kaatamista ja uusien rakentamista. Pienet salit ovat
asuinhuoneen kokoisia erillisiä kokonaisuuksia. Teatterilla toimii
myös kahvila/ravintola Lorenzo sekä pieni kirjakauppa. Lorenzossa
on myös pieni lava, stand up - ja muita pienelle lavalle mahtuvia
esityksiä varten.
 |
Caja fuerten- pienen pienen näyttämön esivalmisteluja. |
 |
Ja kaikki ojennuksessa. |
 |
Isommalla näyttämöllä kuvattiin mainosvideota. Oikea korppikotkakin pääsi kuvauksiin. |
 |
Toiset massiiviset lavasteet, sitä tuskan määrää kun kaikki koottiin joka viikko uudestaan. |
Itse toimin pääasiassa tekniikan
henkilökunnan kanssa. Ohjaajani oli Mike Díaz, tekniikan esimies.
Rakensin ja purin lavasteita. Piti tuntea kaikkien 15 esityksen
lavasteet ja valot, joita vaihdeltiin päivittäin. Korjailin myös
rikkimenneitä lavasteita ja rappeutuvaa teatterirakennusta. Työ oli
todella kivaa ja antoisaa. Olen nähnyt myös paljon ja hyvin
erilaisia meksikolaisia teatteriesityksiä. Pääsin myös ohjaamaan
ääniä ja valoja esityksiin, mikä oli itselleni aivan uudenlainen
mahdollisuus.
Kiinnostavin työ mihin pääsin mukaan
oli vankilateatteri. Foro Shakespeare on tehnyt yhteistyötä Santa
Marta -nimisen miesvankilan kanssa jo kuusi vuotta. Kun maaliskuussa
aloitin harjoitteluni, vankilateatterilla oli pian saamassa
ensi-iltansa yhteistyön kolmas tuotos, näytelmä nimeltä El Mago
Dioz. Esitykset esitetään vankilalla, jonne yleisö tuodaan
bussikuljetuksella Foro Shakespeare -teatterilta. Näytelmät ovat
pääosin miesten omaa tuotosta. Lähes kaikki näyttelijät ovat
itse vankeja, muutama ulkopuolinen näyttelijä teatterilta oli
mukana näyttelemässä. Ohjaajat olivat teatterimme työntekijöitä.
He rakensivat tarinaa yhdessä vankien kanssa ja opettivat heille
keinoja näyttelemiseen. Lavasteet olivat miesten tekemiä
kierrätysmateriaaleista. Valitettavasti niitä en juurikaan päässyt
mukaan rakentamaan, koska lavasteet olivat viimeistä silausta vailla
valmiita kun pääsin projektiin mukaan. Mutta upea kokemus se silti
oli, mitä ei ihan joka päivä pääse mukaan tekemään. Itse
pääsin ohjaamaan valoja esitykseen, mikä oli suuri kunnia. Foro
Shakespere tekee todella upeaa työtä miesvankien hyväksi, he
saavat tästä selvästi paljon voimaa ja elämänhalua. Oli kaunista
päästä työskentelemään heidän kanssaan ja juttelemaan heidän
ajatuksistaan.
 |
Vankilateatterin mainosjuliste. |
Foro Shakespeare oli hiljattain saanut
valtiolta käyttöönsä uudet kulttuuritilat, pääsin
suunnittelemaan ja rakentamaan paikkaa paremmaksi. Se on teatterilta
muutaman metropysäkin päässä ja nimeltään El 77 talon osoitteen
mukaan. Siellä järjestetään erilaisia teatteriin liittyviä
kursseja kaikille kiinnostuneille, esimerkiksi improa, näyttelemistä
sekä näytelmäkirjoittamista. Pääsin suunnittelemaan näiden
tilojen kellariin tulevan näyttämön katsomoa sekä pientä
kahviotilaa. Valitettavasti ehdin vain vähän aikaa tehdä näitä
tehtäviä ennen kuin pitikin jo lopettaa työssäoppiminen. Pääsin
vasta viimeisen kuukauden aikana työskentelemään osittain El
77:een ja kun hankintojen rahoituksessa oli viivettä, en ehtinyt
olla mukana niitä tekemässä.
 |
El 77:än ulkokyltti. |
Tykkäsin kovin työskennellä
teatterilla ja opin valtavasti uutta. Paljon tuli uutta
ammattisanastoa. Opin myös todella paljon teatterin toiminnasta ja
pääsin laajasti soveltamaan omia taitojani lavasteiden korjailussa
sekä rakennuksen kunnostamisessa. Kiitos suuresta mahdollisuudesta.
 |
Norvak-näytelmän mainospaita. Paitaa pidettiin joka keskiviikko esityksen mainostamiseksi. |
Syksyn työssäoppimiseni tein Museo
Franz Mayerissa, joka sijaitsee aivan Mexico Cityn keskustassa
Alameda-nimisen keskuspuiston reunalla. Siellä ohjaajanani toimi
Silvia Senties, joka on restauroinnin osaston johtaja. Hänen
lisäkseen restauroinnissa työskenteli Victor ja loput
työkavereistani olivat minun laillani harjoittelijoita.
Rakennuken avasi Franz Mayer omien kokoelmiensa pohjalta vuonna 1986. Museossa on suuri pysyvä näyttely, josta löyytyy huonekaluja, keramiikkaa, kankaita ja kaikkea muuta sisustustarpeita aina 1600-luvukta tähän päivään asti. Museossa on myös jatkuvasti vaihtuvia näyttelyitä modernista taiteesta historiallisiin teoksiin. Muun muassa kun itse siellä työskentelin, heillä oli menossa pyörän historiasta kertova näyttelu sekä World Press- näyttely. Museolla järjestetään myös kursseja ulkopuolisille, lapsille ja aikuisille.
 |
Museon sisäänkäynniltä. |
 |
Sisäpiha oli kauneinta ja rentouttavinta. Sinne ei kuulunut liikenteen
melu, vain linnun laulu kaikui puissa.
|
Vaikka opiskelenkin
huonekalurestaurointia, sitä en valitettavasti päässyt kovin
paljoa museolla tekemään. Työssäoppimiseni aikaan ei museolla
juurikaan ollut restauroitavia huonekaluja varastossa. Pääsin
kuitenkin tekemään kaikkea muuta opintojen kannalta kiinnostavaa.
Suurimman osan työssäoppimisestani konservoin kankaita. Museolla
oli korjattavana Aasiasta alkujaan tulleita lippuina käytettyjä
kirjailtuja kankaita. Alkuun Silvia pisti minut harjoittelemaan
erilaisia ommeltyylejä käsin, jotta en tee virheitä töitä
restauroidessa. Se oli kiinnostavaa ja varmasti hyödyllistä jatkoa
ajetellen.
 |
Valittettavasti en voi laittaa kuvia ompelimistani kankaista, näin ollen
yksi kuva itsestäni työn touhussa. |
Pääsin
myös konservoimaan paperia, jota aiemmin en ole tehnyt. Victor
opasti minua näissä työtehtävissä. Alkuun piti tutkia paperit,
ettei missään ole käytetty vesiliukoisia värejä ja jos on, niin
merkitä ne selvästi, ettei niitä vain vahingossa laiteta pesuun.
Pitkälti käytettiin vain kumia tummien kohtien poistamiseen
paperista. Toisena apuvälineenä toimi lasikuitukynä. Se näyttää
aivan kynäkumilta, mutta sen kumitusosa on tehty pienen pienistä
lasikuiduista. Sillä rapsuttelemalla paperista voi saada irti
erilaiset liimapinnat ja muut kohoumat. Pitää vain olla varovainen,
ettei vahingoita itse paperia. Lopuksi kokeilimme pestä likaa pois
yhdestä teoksesta, jossa ei oltu käytetty vesiliukoisia värejä.
Alkuun harjoittelimme paperin pesua aivan tavallisella A4-paperilla
ja sen jälkeen pääsi kokeilemaan teoksen pesua. Tämän jälkeen
työhön siveltiin vesiliimaseos, jolla tuodaan paperin kiille
takaisin. Lopuksi paperi laitettiin vielä prässiin kuivumaan.
 |
Lasikuitukynällä tarrajaäljen puhdistusta. |
 |
Veden avulla koitimme poistaa leiman jälkiä. |
 |
Paperin pesua, kyllä jännitti. |
Pajalla oli kunnostettavana itse Franz
Mayerin toimistossa ollut tuoli. Pieni ammattietiikkajuttu tuli sen
osalta vastaan. Tuolista haluttiin museon johdon toiveesta poistaa
kokonainen lakka- ja petsipinta, vaikka se oli edelleen hyvän
näköinen. Olisin ennemmin suosinut sen paikoittaista korjaamista.
Tilannetta tosin helpotti se, kun Victor sanoi, ettei kyseessä ollut
alkuperäinen pintakäsittely. Pääsin tuolin kunnostamisessa
kokeilemaan uutena työmenetelmänä lasin käyttämistä,
metallisen siklin sijaan, poistamaan lakkaa ja petsia puun pinnasta.
Totesin vain itse tykkääväni enemmän metallisesta.
 |
Lasilevyillä lakan poistoa, jotain uutta. |
Museolla työskentely antoi teatteria
enemmän valmiuksia oman alani osaamiseen. Siellä myös ymmärsin
kuinka paljon minua kiinnostaa restaurointi ja konservointi työnä.
Pääsin myös tutustumaan yhteen meksikolaiseen yliopistoon, jossa
ohjaajani aikoinaan itsekin opiskeli. Koulun nimi on vapaasti
suomennettuna ”konservoinnin, restauroinnin ja museotaiteen
yliopisto”. Se sijaitsee Mexico Cityssä ja innoistuin siitä
todella, kun pääsin sinne yksityiskierrokselle. Ajattelin hakea
sinne opiskelemaan tästä koulusta valmistuttuani.
 |
Museolta löytyi myös ihania ihmisiä, ystäviä! |
Nämä kaksi harjoittelua ovat antaneet
minulle aivan suunnattoman paljon hienoja kokemuksia ja oivalluksia.
Kiitos, että sain nämä toteutettua!
 |
Vikoilta päiviltä museolla! |